Kuvat ja teksti: Anu Kiiveri-sahila
Sähköavusteisista pyöristä on kuullut jokainen, mutta malleja on niin paljon, että voi olla hankalaa löytää juuri omiin tarpeisiin sopiva pyörä. Allekirjoittaneella on ollut Tunturi e275 -mallinen puolijousitettu maastosähköpyörä kohta kolme vuotta.
Aloitin valinnan sillä, että listasin ne tarpeet, joihin pyörää etsin. Kysymyksiä voisivat olla esimerkiksi: Ajanko lähinnä asfaltilla vai poluilla? Etsinkö pyörää treeniin, hyötyliikuntaan vai molempiin? Liikunko enemmän mäkisessä vai tasaisessa maastossa? Liikunko pyörällä ympäri vuoden? Omassa tapauksessani kriteereinä olivat mm. työmatkapyöräily päällystetyillä teillä, maastopyöräily metsässä hiekkateillä ja helpohkoilla poluilla sekä talvipyöräilyn mahdollisuus. Edellä mainitut kriteerit rajasivat kohdallani pois eCity -sähköpyörän siksi, että se ei sovellu maastopoluilla ajamiseen kovin hyvin. Toisaalta esimerkiksi täysijousitettu maastopyörä menisi kohdallani hieman ”hukkaan” kun en aja juurikaan teknisillä poluilla.
Olen liikunnallinen nainen ja urheilen monipuolisesti ympäri vuoden. Arvostan sähköpyörässäni sekä hyötyliikunnan mahdollisuutta lyhyillä matkoilla, mutta myös mahdollisuutta ajaa pitkiäkin matkoja tarvittaessa. Toisaalta ajan välillä mieheni kanssa myös metsässä, jolloin sähköavusteisuus nousee suureen arvoon etenkin mäkisessä maastossa ja pehmeämmällä pohjalla. Sähköpyöräilyssä onkin parasta se, että siitä on niin moneksi ja monenlaisille pyöräilijöille. Työmatkalla pääsen perille hikoilematta ja nopeasti, kun taas treenimielessä voin pidentää matkaa ja hankkiutua mäkisempään maastoon, kuin ilman sähköavustusta.
Päädyin nykyiseen Tunturin e275 ME malliin siksi, että se täyttää lähes kaikki toiveeni. Joustava etuhaarukka mahdollistaa ajamisen metsäpoluilla ja talvella lumisilla teillä. Kovin isokivistä ja juurakkoista polkua en tykkää ajaa sen teknisyyden takia muutenkaan, mutta sähköavustus auttaa kyllä kovasti niiden ylittämisessä. Sen sijaan jousto-ominaisuudet eivät tässä pyörässä ole parhaat mahdolliset. Jos siis olet intohimoinen maastopyöräilijä, kannattaa toki valita täysjousitettu versio alle. Sähköavusteinen fatbike on taas loistava valinta pehmeälle pohjalle ja juurakkojen yli se menee niin että heilahtaa. Lähtökohtaisesti mitä paksummat renkaat, sitä paremmin pyörä kulkee myös mm. talviolosuhteissa.
Ajoin taannoin pyörälläni Lohjanjärven ympäriajoissa 82 km asfaltilla. Pyörä rullasi moitteettomasti ja sillä oli kevyt ajaa. Toki erityisesti maantiepyörä on tehty rullaavuuden vuoksi nimensä mukaisesti maanteille, mutta halusin kokeilla, että kuinka pyöräni toimii maantieajossa pitkillä matkoilla. Olin positiivisesti yllättynyt, vaikka tarkoituksenani ei ole jatkossa ajaa ihan näin pitkiä matkoja yhteen putkeen. Myös eGravel voisi olla hyvä valinta tämäntyyppiseen ”multi” ajamiseen. Olin kesäkuun alussa mieheni kanssa myös maastopyöräilemässä Messilän monipuolisissa maastoissa. Mielestäni puolijousitetun pyörän ominaisuudet tulevat ehkä parhaiten esiin juuri kumpuilevassa maastossa. Salpausselän mäkisyys haastaa ihan riittävästi, vaikka alla olisi sähköavustus. Toisaalta, jos oma kunto huolettaa, tsemppaa avustus lähtemään haastavampaankin maastoon.
Moottorin kolme avustintasoa varmistavat sen, että mäen päälle pääsee lähes takuuvarmasti millä kunnolla tahansa. Ecoa eli pienintä tehoa käytän tarvittaessa tasaisella. Trail toimii perus maastopoluilla ja loivemmissa mäissä kun taas Boost avustaa jyrkimmät rinteet tehokkaasti. Akku kesti viiden päivän reissulla helposti lataamatta, sillä tykkään haastaa itseäni ajamalla paljon myös ilman sähköavustusta. Sähköpyörä onkin parhaimmillaan mitä mainioin treeniväline. Samaan aikaan sillä ajelu on tarvittaessa niin kevyttä, että ei edes muista pyöräilevänsä.
Seuraa Anun menoa Instagramissa @anu.kiiveri
Tutustu e275 ME pyörään lisää täällä