Kuvat ja teksti: Anu Kiiveri-Sahila
Talven kynnyksellä moni säilöö pyöränsä varastoon, koska ” pyöräilykausi on ohi”. Ei kannattaisi. Talvipyöräilyn suoma hyötyliikunta on nimittäin vertaansa vailla. Samalla saa raikasta ilmaa ja matka taittuu etenkin sähköpyörällä helposti vaikka töihin. Mutta kuinka kannattaa varautua liukkaaseen keliin ja lumipyryyn? Alkuun on hyvä kysyä, millainen pyörä sinulla on? Onko se kapearenkainen ja perinteinen kaupunkiajoon tarkoitettu niin sanottu citypyörä? Talvipyöräilyssä kannattaa panostaa menopeliin, jossa on riittävän leveät sekä pitävät ja kuvioidut renkaat. On hyvä siis huomioida pyörää hankkiessa, että siihen voi tarvittaessa vaihtaa myös leveämmät renkaat. Etenkin sohjoisella ja paksummassa hangessa (tällainen tilanne voi tulla vastaan myös kaupunkiajossa esimerkiksi aamuisin, kun on ollut kova lumisade, eikä teitä ole vielä ehditty aurata) on leveä rengas oiva valinta. Pyörä ei jää jumiin lumikasoihin ja voimakaskuvioiset renkaat pitävät paremmin jäisellä tiellä.
Itselläni on alla Tunturi E-275 ME sähkömaastopyörä. Koska olen pyöräillyt talvet läpensä jo vuosia, olen oppinut yhden asian. Vaikka periaatteessa maastopyörän (kesä)renkailla pärjää tietyissä oloissa läpi talven, kannattaa panostaa laadukkaisiin talvirenkaisiin. Laadukkuuden tunnistaa siitä, että nastoja on renkaassa riittävästi. Riittävä on erään lähteen mukaan noin 200 nastaa / rengas. Hyvillä talvirenkailla ajelee useamman vuoden, vaikka ne ovatkin melko kallis sijoitus. Muista pyörän varusteista on hyvä huomioida pimeään aikaan etu -ja takavalot. Ne ovat pakollinen varustus. Omassa pyörässäni on kiinteä etuvalo, joka ottaa virran akusta. Etuvalo on riittävän kirkas vaikka polkuajoon pimeän tullen. Tarkasta siis ostaessasi pyörää, että siinä on riittävän kirkas etuvalo varsinkin, jos ajat myös teillä, joissa ei ole valaistusta. Takana pyörässäni on paristolla toimiva takavalo. Etenkin niinä talvina, jolloin lunta on vain nimeksi tai ei ollenkaan, voi pyöräilijää olla todella vaikea havaita auton ratista. Itse käytän myös muutamaa heijastinta vaatetuksessa sekä heijastavia hanskoja/asusteita näkyvyyden lisäämiseksi.
Pyöräilykypärän alle on hyvä mahtua ohut pipo tai muu päätä suojaava asuste. Erittäin kylmillä keleillä valitsen päälleni takin, jonka huppu mahtuu myös kypärän alle. Näin saan suojaa niskalleni esimerkiksi lumen tuiskuttaessa. Tuulen pitävät hanskat ja kengät, joiden pohjassa on mielellään karkeaa kuviointia ovat myös huomiota kaipaavia seikkoja. Kerrospukeutuminen on ehdottoman suositeltavaa. Tällöin vaatetusta voi vähentää tarvittaessa. Takin ja housujen osalta suosin päällimmäiseksi kerrokseksi tuulen pitävää vaatetusta. Sään ollessa erittäin kylmä olen myös pyöräillyt ”teknisillä” toppahousuilla. Aurinkoisella kelillä silmät voi suojata aurinkolaseilla, mutta muutoin kirkkailla linsseillä varustetut lasit suojaavat silmiä esimerkiksi jäätävältä tihkulta. Selässäni minulla on vedenkestävä reppu ja lisävarusteina olen panostanut huokeisiin lokasuojiin. Lokasuojien ansiosta takin ja repun selkämykset eivät ole kuraisia pyöräilyn jälkeen.