Sähköpyöräillen Ahvenanmaalla

Kuvat ja teksti: Anu Kiiveri-Sahila

Tänä kesänä tuli osoitettua jo toiseen kertaan, että etujousitettu sähkömaastopyöräni taipuu mainiosti myös pitkien matkojen maantieajoon. Edellisen kerran polkaisin Lohjanjärven ympäri 82 km toukokuussa ja hyvin rullasi. Allani on ollut kuluvan vuoden toukokuusta saakka Tunturin e275 ME sähkömaastopyörä. Olen alun perin hankkinut etujousitetun pyörän juuri siksi, että poljen paljon maanteillä mm. työmatkoja. Itse asiassa kivikkoiset ja juurakkoiset polut eivät edes ole minun juttuni. Toki tykkään pyöräillä maastossa, mutta helpompia polkuja ja teitä ennen kaikkea.

Olen aiemmin maantiepyöräillyt Ahvenanmaan punaisilla teillä kesällä 2017. Siitä jäi hyvä maku. Nyt päätämme kaverini Sallan kanssa suunnata Ahvenanmaalle uudelleen. Turussa ajan pyöräni autokannen kautta Viking Linen uuteen isoon laivaan. Siihen kannattaa muuten varata melko reilusti aikaa, kuten jokainen autoilija luultavasti tietää. Sitten vain laivamatkasta nauttimaan ja pyörä ulos samaa reittiä kuuden tunnin kuluttua Maarianhaminassa. Yleisiä teitä Ahvenanmaalta löytyy 1100 ja pyöräteitä 150 kilometriä. Etenkin sivutiet ovat ihanan rauhallisia ja idyllisiä. Maasto Ahvenanmaalla on muutenkin tasaista eikä mäkiä juurikaan ole. Tämän kohteen pyöräteitä ei suotta sanota maan parhaiksi. Ja sitä ne ovat myös häkellyttävän hyvän kunnon vuoksi – juuri missään ei näy routavaurioita.

Olen ladannut pyörän akun täyteen kotona, sillä en halunnut ottaa laturia mukaan. Taitan koko matkan rinkka selässäni, joten jokainen ylikilo kasvattaa taakkaa. Lasken, että akun pitäisi riittää helposti, kun kilometrejä on suunnitelmissa maksimissaan 150 neljän päivän aikana. Ja nappiin menee: akkua on jäljellä kotimatkalla 3/5 palkkia. Tämä toki tarkoittaa sitä, että akkua käytän säästäen ja lähinnä pienimmällä eli Eco-toiminnolla. Trail-toimintoa käytän vain muutamassa suuremmassa mäessä ja Boost-toimintoa en ollenkaan, koska se vie eniten sähköä.

Tällä reissulla poljemme lähinnä erittäin hyväkuntoista maantietä. Muutaman kerran reitti vie kuitenkin hiekkateille. Erityisesti silloin olen hyvilläni paksuista renkaista, mitkä rullaavat sujuvasti ”nimismiehen kiharaisella” tiellä. Olisin hyvin voinut kunnollani polkea tämän reissun myös luomupyörällä. Sähköpyörä on kuitenkin hyvä olla alla silloin, kun ei ole täysin varma kuntotasostaan. Sähkö antaa varmuutta taittaa pidempääkin matkaa. Myös maaston suuret korkeuserot onnistuvat sähköpyörällä mainiosti. Jos akkua haluaa kuitenkin säästää, kannattaa aika ajoin polkea tasaisella luomuna tai Eco-toiminnolla.

Reitti kulkee tällä pyörälomalla Maarianhaminasta Eckeröön, jossa majoitumme Käringsund Resortin upeassa rantasviitissä. Suorinta tietä poljettuna matka on noin 36 km, mutta päätämme kierrellä pitkin pyöräreittejä, joten kokonaispituus kasvaa 50 kilometriin. Se ei kuitenkaan haittaa yhtään, sillä maalaismaisemat lämpimän aurinkoisessa säässä ovat upea kokemus. Loppuilta on mukava rentoutua oman porealtaan lämmössä seuraten auringon painumista mereen. Seuraavana päivänä polkaisemme noin 30 km matkan Skarpnåtöön venesatamaan, mistä nappaamme pyörälautan Snäcköön. Pyörä on helppo lastata lauttaan kulkusiltojen avulla. Myös avulias kippari auttaa tarvittaessa.

Toinen yö vierähtää glamping telttailun merkeissä omassa rauhassa. Glamping on telttailua, missä luksus kohtaa luonnon. Teltassa on nimittäin muhkea sänky, matot lattialla ja kamiina. Teltan terassilla teemme venyttelyt ja sitä suosittelenkin joka iltaiseksi rutiiniksi pyöräreissuilla. Myös saunan lämpö saa lihakset rentoutumaan ja uni tulee taatusti.

Aamupala nautitaan linnunlaulua kuunnellen ja kun pyörälaukut ja rinkka on pakattu lähtökuntoon, suuntaamme kohti Getavuorta. Juuri Getan alue on tämän saaren mäkisintä seutua. Viimeinen nousu ennen Getan näköalapaikkaa on yllättävän pitkä tähän maastoon. Getan sileäkallioisessa maastossa kannattaa jalkautua ja kiertää Luolaluontopolku. Samalla jalat saavat hieman toisenlaista liikettä. Getavuorelta avautuvat Ahvenanmaan upeimmat maisemat kauas merelle ja se onkin yksi tämän saaren suosituimmista kohteista. Getan jälkeen ajamme pitkään yhtä saaren pääteistä. Suorat ovat pitkiä ja jos tuuri käy pääsee nauttimaan myötätuulesta. Kehnommassa tapauksessa joutuu ajamaan vastatuulessa (täällä tuulee aika ajoin paljon), jolloin sähköavustus on tervetullut apu. Omenapuutarhat, perunapellot ja laitumilla einestävät lehmät ja hevoset ovat täällä tuttu näky. Myös vanhat tuulimyllyt ovat aivan ihania. Ahvenanmaalla aika tuntuu pysähtyneen ja pyöräily saaristolaismaisemissa on todella mieleenpainuva elämys.

Viimeinen yö vierähtää entiseen sairaalaan remontoidussa rantahotellissa, Grelby Strandissa. Näemme ensimmäistä kertaa useampia pyöräilijöitä ja hotelli on täynnä. Tämän hotellin erikoisuus on kotileipomo, mikä sijaitsee vastaanoton kanssa samassa tilassa. Myös aamupalapöydässä on vastaleivottuja sämpylöitä. Viimeinen ilta ennen paluuta Maarianhaminaan vierähtää paikallisen ruuan merkeissä panimoravintola Pubstallhagenin aurinkoisella terassilla. Suositun ravintolan ahvenannos on heittämällä pyöräreissumme paras illallinen. Tiesitkö muuten, että Ahvenanmaa nimi tulee juuri Ahvenkalan nimestä ja sitä onkin tarjolla paljon saaren ravintoloissa. Loppuillan uinti ja saunahetki rantasaunalla kuluu jutustellessa muutaman liettualaisen pyöräilijän kanssa. Ja kyllä, olemme heidän kanssaan samaa mieltä: Ahvenanmaa on pyöräilijän paratiisi.

Anu Instagramissa @anu.kiiveri

Tutustu e275 ME pyörään lisää täällä