Tunturi eMotion – pyöräilyn helppoutta

Tunturi eMotion on monipuolinen sähköavusteinen hybridi-pyörä. Pyörän testaaminen oli helppoa, sillä sitä piti kokeilla liki kaikkialla.  Pyörä hurmasi eritoten käytön helppoudellaan.

Pyörässä on kiinteä lukko, jonka avain sopii myös akun lukkoon. Akun saa helposti irroitettua mukaan sisätiloihin ladattavaksi tai vaikka vietyä varkailta suojaan. Akun kapasitetti on hyvä. Ajettaessa kevyimmällä Eco-avustukselle, virtaa riittää näytön mukaan pitkälti yli 100 kilometrin matkalle! Tunturin mainosviestinnässä kerrotaan vieläkin hurjemmasta lukemasta: ”Yhdellä latauksella voi ajaa enintään 185 km *Sähköavustustila ja kapasiteetti/etäisyys perustuvat Shimanon alkuperäisiin testituloksiin, joissa käytettiin 80 kg painavaa pyöräilijää, joka ajoi 23 km/t tasaisella tiellä.” Kesäolosuhteissa 10 kilometrin työmatkaa polkevan tarvitsee ladata pyörää vain kerran viikossa! Moottorin Eco-avustustason lisäksi siinä on kaksi muuta avustustasoa, Normal ja High.

 

Tunturi eMotionin komponentit ovat Shimanon laatuosia. Moottorina on Shimanon erityisesti kaupunkipyöräilyyn suunnitelema STEPS-moottori, joka hoittaa hommansa moitteetta 85 kiloisen testikuskin alla. Levyjarrut ovat riittävän jämäkät, jotta pyörä pysähtyy kohtuullisessa ajassa myös vauhdikkaammasta ajosta. 

Edessä oleva joustohaarukka pehmentää tien röykkyjä. Tasaisen tien koittaessa jouston voi kytkeä pois päältä, jolloin polkuvoima välittyy entistä tehokkammin renkaille. Lokasuojat ehkäisevät kuraantumista.

Testipyörä oli kutakuinkin uusi, joten esimerkiksi vaihteet loksahtelivat kohdalleen rivakasti. Myös sähköpyöriin liittyvä näyttö on pinnaltaan kirkkaan selkeä. Pyörän ja näytön toimintojen ohjaaminen tapahtuu vasemman käden katkaisimista. Ohjauslogiikka on tuttu vanhoista Nokian puhelimista, painikkeilla liikutaan ylös ja alas halutun tiedon suuntaan. Näytön kirkkaus riittää myös aurinkoisina päivinä. Näytössä näkyvät numerot ovat riittävän kookkaat, jotta orastavan ikänäön omaava testipolkija voi operoida ilman lukulaseja.

Arkista testiajoa

Tunturi eMotion pääsi arkikäyttöön. Hyvän varustelun ansiosta sillä oli mukava käydä kaupassa, kun siinä on jämäkkä seisontatuki sekä jykevä tavarateline. Tavaratelineen kestävyyttä sekä pyörän rungon kantavuutta testattiin ottamalla tytär (40 kg) taakse istumaan. Vaikutus ajo-ominaisuuksiin sekä sähkömoottorin avustuskykyyn oli minimaalinen. Kyseessä on vakaa pyörä!

Testiajo ei sisältänyt tällä kertaa yhtenäistä pidempää pyörälenkkiä. Vaikka pyörässä on vähän pystympi ajoasento, myös pyöräretket taittuvat tällä mainioisti. Säädettävän stemmin avulla ajoasentoa voi helposti säätää itselle mieluisammaksi.

Vaikka pyörä on aika raskas, noin 25 kiloa, se on kuitenkin yllättävän ketterä. Mikäli u-käännös pitää tehdä kapealla kävelytiellä, se onnistuu helposti. Myös pyörän vieminen vaikka paikallisjunaan sujuu ongelmitta lyhyen akselivälin ansiosta.

eMotion jätti miellyttävän loppuvaikutelman. Sen hyvä varustelu tekee siitä helpon käytää, joten sitä tulee käytettyä usein. Pimeään aikaan myös kiinteät valot helpottavat pyörän käyttämistä. Arkisten asioiden, kuten vaikka postissa käynti, hoitamiseen eMotion oli liki itsestäänselvyys. Lyhyillä etäisyyksillä aikaa säästyi, aivot sai happea ja muutoinkin mieli virkistyi kun kävi polkien asioilla.

Myös matalarunkoisena versiona saatava Tunturi eMotion on hinnoiteltu maltillisesti alla 3 000 euroon. Pyörä löytänee paikkansa myös monen työsuhde-etupyöräilijän tallista. Tunturi eMotion on perustyylikäs pyörä, jossa ei ole teknistä silmäkarkkia. Sen sijaan se tarjoaa luotettavuutta sekä pyöräilyn helppoutta.