Testissä Tunturi E275 FULL EP8 sähköavusteinen maastopyörä

Tunturin E275 FULL EP8 sähköavusteisen täysjousitetun maastopyörän moottoriksi on valittu Shimanon tehokkain EP8, jossa on vääntöä 85Nm. Vertailun vuoksi autoklasikko Datsun 100A:n moottorin vääntö oli 77Nm.

Voimaa moottorissa riittää, joka tuo omia haasteita voimansiirrolle. Väkevä vääntö näkyi siinä, että uudehkon testipyörän takarattaista puuttui valmiiksi muutama hammas. Voima väärin käytettynä johtaa rattaiden ja ketjujen hajoamiseen. Moottorin tehon käyttäytymistä voi säätää kännykkäsovelluksella, jonka avulla vahingossa hajoamisia voi ehkäistä. Säädettävyyttä arvostanevat eritoten pyörävuokraamot, mikäli valitsevat tämän pyörän vuokraamokäyttöön.

Moderni geometria

Pyörän suunnittelu edustaa modernia designia, jossa akseliväliä on pidennetty ja keulakulmaa vähän  loivennettu. Näin painopiste saadaan vähän alemmas ja pyörä vakaammaksi ajaa reippaassa vauhdissa.

Bike park -ohjaajana testasin pyörän vauhdin kestävyyttä sekä jousituksen toimivuutta Ylläksen bike parkissa. Parkin vauhdikkaassa rytyytyksessä pyörä käyttäytyi mallikkaasti, ja jousitus (140mm) sekä jarrut suoriutuivat tehtävästään käypäisesti. Toki varsinaiseen bike park ajoon valitsisin toisen pyörän.

 

Pyörässä on Schwalben 27,5” renkaat, jotka ovat 2,8” leveät. Leveähkö rengas rullasi mukavasti juurakkojen ja kivikkojen ylitse. Rengaskoko mahdollistaa myös rengaspaineilla pelaamisen. Kovalla pinnalla voi pitää vähän korkeampia paineita ja hetteiköllä heikompia.

72 cm leveästä ohjaustangosta sai keskimittainen (178cm) mies sopivan otteen, ja hallintalaitteet olivat helposti käsiteltävissä. Iskunvaimentimien säätö tapahtuu ilmanpaineen avulla, ja vaimennuksen reagointia saa hienosäädettyä käsikäyttöisellä ruuvilla. Halutessa iskunvaimennuksen saa pois toiminnasta, jolloin maantiellä polkeminen on tehokkaampaan. Ajaessa moottorin avustustasoa voi säätää helppokäyttöisellä kolmivaiheisella keinukytkimellä. Helposti säädettävä on myös hissitolppasatula, jolloin istuinkorkeutta sai sujuvasti vaihdeltua kulloisenkin tarpeen mukaan.

Vauhtia ja hallittuja tilanteita

Omimmillaan pyörä oli Lapin vauhdikkailla poluilla ja vähän teknisemmillä poluilla. Niissä moottorin tehosta ja koneiston jouhevasta ohjauksesta oli eniten iloa. Vauhdikkaita polkuja oli hauska päästellä, kun jousitus pehmensi röykkyjen pahimmat pompotukset. Moottorin runsaan väännön ja tehoakun ansiosta reittikarttaa tuli katsottua erilaisin silmin. Ylämäkiä ei todellakaan tarvinnut kierrellä! Mikäli pito ylämäissä loppui, ylös taluttamista avitti kävelyavustin. Pyörää voi taluttaa kävellen vaihdetta vaihtamatta 4km/h nopeudella.

Vaihteiston tai moottorin ohjauksen suhteen kaikki sujui, kuten uudehkolla pyörällä pitääkin. Muutaman asteen plussakelillä tehdyt noin 30 – 50 kilometrin lenkit veivät akusta vajaan puolet, joten melkoisen pitkiä lenkkejä pyörän kanssa voi suunnitella.

Tunturin hinnalle saa vastinetta: laatuosat, tehoakku, moderni ajogeometria sekä yhden markkinoiden parhaista moottoreista.  Pyörästä on saatavana myös suuremmilla 29” renkailla oleva malli.

Testipäivien perusteella tuli vaikutelma huolettomasta ja jouhevasta pyörästä. Tällä vain ajoi ja nautti, ajopäivän jälkeen pesi pyörän, voiteli ketjut ja laittoi akun lataantumaan. Seuraavana päivänä sama uudestaan. Mitä vauhdikkaampi meno, sen suurempi hymy levisi kuljettajan kasvoille.

Teksti ja Kuvat: Jussi Ovaskainen